Naar mijn mening één van de moeilijkste banen ter wereld.

Ik stond laatst op een kruispunt waar de stoplichten uitstonden. Omdat dit altijd een heel druk kruispunt is had de gemeente verkeersregelaars ingehuurd. Ik heb altijd al ontzettend veel respect voor deze mensen gehad. Het lijkt mij namelijk niet makkelijk om te doen. Zeker omdat er soms zulke rare mensen op de weg kunnen rijden. Ook deze keer maakte ik wat raars mee. Een vrouw negeerde namelijk de verkeersregelaars volledig. Ze reed gewoon door om de bocht door te gaan. Halverwege de weg werd ze gestopt. Als ik die verkeersregelaar was geweest had ik de vrouw maar door laten rijden. Ze was nu toch al half de bocht door. Maar deze verkeersregelaar stond erop dat zij achteruit terug ging rijden. En dat deed ze uiteindelijk ook. Hoe sterk moet je dan in je schoenen staan. Om die reden ben ik thuis wat meer gaan lezen over hoe iemand een verkeersregelaar kan worden.

 

De opleiding tot een verkeersregelaar

Volgens mij bestaan er twee verschillende soorten verkeersregelaars. Allereerst heb je de verkeersregelaars die je op parkeerplaatsen ziet. Deze mensen zijn opgeleid om te zorgen dat het in- en uitrijden van auto’s zo soepel mogelijk verloopt. Ten tweede heb je ook de verkeersregelaars die op de drukke kruispunten staan. Je hebt niet echte een opleiding nodig om een verkeersregelaar te worden. Je moet alleen een cursus volbrengen. Vaak zit in de vacature tot verkeersregelaar al de volledige cursus inbegrepen. Je moet hierbij denken aan cursussen anticiperen, discipline, besluitvaardigheid, en oordeelsvorming. Dit zullen best wel pittige cursussen zijn die je niet zomaar volbrengt. Vervolgens kan je aan de slag als verkeersregelaar. Waarschijnlijk zul je dan ook in de praktijk echt leren hoe alles werkt. Een cursus kan je dit niet altijd leren. Vooral het omgaan met lastige situaties lijkt mij lastig. Wat doe je bijvoorbeeld als een vrouw gewoon door rijdt en niet stopt?

 

Sterk in je schoenen staan

Het verbaast mij hoe weinig training iemand eigenlijk doorloopt voordat hij aan de slag kan gaan. Natuurlijk zoeken ze ook speciale kwaliteiten in verkeersregelaars. Je moet namelijk heel doelbewust zijn, gedisciplineerd, gefocust, streng, en conflict-oplossend. Dat zijn hele belangrijke kwaliteiten om te hebben als verkeersregelaar en niet iedereen heeft dit in zich.  Natuurlijk moet je er ook nog even voor zorgen dat je niet wordt overreden en goed op een fluitje kunnen fluiten. Maar dat zullen ze je ook wel leren op zo’n cursus. Nu ik weet hoe weinig training deze mensen krijgen heb ik eigenlijk alleen maar meer respect voor ze.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *